KLARE TANKER
SIDEN 1946

Det som begynte i en låve på Hunn, har i dag blitt en industribedrift med 115 ansatte. Historien om Sagstuen speiler hvordan Norge har vokst fra fattige kår i etterkrigstiden, til dagens velstand.

1946

Starten

Det opprinnelige selskapet, Th. Sagstuen & Sønn AS, ble stiftet av Thorolf Sagstuen og hans sønn Egil. Bedriften startet sin virksomhet i låven på Hunn, og frem til tidlig 90-tall var glassløsninger hovedgeskjeften til bedriften.

1952

Til sentrum

Eiendommen Øvre Torvgate 21, sentralt i Gjøvik sentrum, ble kjøpt opp og flyttet inn i av Th. Sagstuen & sønn. Senere utvides lokalene.

1959

Vokser sakte og sikkert

I 1959 kan Th. Sagstuen & sønn notere seg fem ansatte. Glassmesterbedriften har skaffet seg et navn, og stadig flere og større oppdrag kommer til.

1967

Brannen

Eiendommen i Øvre Torvgate ble herjet av stor brann. Materielle skader representerte naturligvis et lite steg tilbake, men bedriften er raskt oppe og stå igjen med leveranser og prosjekter.

1986

Stadig større prosjekter

CC Gjøvik, den gang et av landets største kjøpesenter, ble etablert i 1986. Dette prosjektet, samt flere store bygg, fikk mye av glassarbeidet levert av Sagstuen, og var den gang referanseprosjekter og store oppdrag for bedriften.

1990

OL-feber

Sønnene til Egil, Einar og Jan-Erik, overtok selskapet. De nye eierne ønsket å ekspandere driften og kjøpte opp produksjonsutstyr fra Raufoss Aluminum. Bedriften startet med produksjon og montering av produkter fra Wicona, byggsystemet til norskeide Hydro – en av verdens største ekstrudere av aluminium.

1999

Nye lokaler

Bedriften vokste ut av lokalene i Øvre Torvgate og flyttet til Ringveien 13 den 1. februar 1999. Produksjons-
kapasiteten økes betraktelig.

2000

Nytt navn

Bedriften, som en god stund har vært kjent ved sitt godt etablerte familienavn, endrer navn til Sagstuen AS.

2000

Bredere satsing

Neste epoke i Sagstuen AS ble å gå tyngre inn i boligmarkedet. Fremstøtet som ble gjort var å starte produksjon og montering av innglassinger og rekkverk. Systemet det ble satset på het Pingvin, og var utviklet i Sverige av Windoor. Senere utviklet vi vårt eget system, Sagstuen Panorama, som inkluderer glassrekkverk, spilerekkverk, innglassing, tak og skillevegger. Profilene til våre balkongprodukter leveres av Sapa, en annen ledende aktør i aluminiumsbransjen.

2006

I stadig vekst

Sagstuen AS vokste allerede få år etter dette ut av lokalene i Ringveien 13, og det ble besluttet å investere i et helt nytt anlegg i Hunndalen, ca. 5 km utenfor Gjøvik sentrum. Den nye fabrikken stod innflyttningsklar til påske 2006, og vi kunne ikke vært mer fornøyd med resultatet. Fabrikken ble bygget til vårt behov og vår produksjonslinje. Vi investerte i en ny og toppmoderne maskinpark, noe som har effektivisert driften, og som igjen har gjort oss mer konkurransedyktige.

????

Eget salgskontor

Veksten gjorde at vi måtte opprette et eget salgskontor i Oslo, nærmere bestemt på Nedre Rommen. Her finnes nå seks ansatte som jobber med salg og prosjektledelse for Oslo- og Østfoldsområdet.

2011

Virksomhetene skilles

I 2011 besluttet vi å skille ut glassmestervirksomheten vår fra Sagstuen AS og over i Sagstuen Glass AS. Bakgrunnen for dette er at denne type virksomhet er mer rettet mot private kunder og mindre prosjekter, noe som krever en noe annen organisering enn større entrepriser. Vi har senere utviklet dette til å bli en franchisemodell og Sagstuen Glass har pr. 1 januar 2013 tilsammen fire avdelinger. Disse er lokalisert på Gjøvik, Jessheim, Lillehammer og i Oslo.

2018

Powerrail og fremtiden

Et stadig fokus på produktutvikling bærer frukter. Powerrail, solcellerekkverket som gjør bygg mer miljøvennlige og i stand til å produsere egen strøm, lanseres. Powerrail blir et signalprodukt og en veiviser for hvordan Sagstuen tenker om fremtidens produkter og løsninger for bolig- og næringsprosjekter. Første store prosjekt som tar det i bruk, Orkla sitt nye hovedkontor på Skøyen, ferdigstilles i slutten av 2018.

2030

Neste kapittel

I Sagstuen har vi fremtidstro. Vi tenker mye på fotavtrykket vi setter, og har et sterkt ønske om å bidra til en bærekraftig verden. Det vil prege produktene vi lanserer i fremtiden, og det gir føringer for produktutvikling i dag. Fremtiden er grønn, og den er her allerede.

TILBAKE TIL TOPPEN